Man sitter och skriver i ett block med en vit kopp framför sig.

Så skriver du personligt brev

Det kan ibland upplevas svårt att skriva personligt brev – dels kan det över huvud taget vara en utmaning att beskriva sig själv, dels kan det vara svårt att veta vad du ska ta med för information om dig själv i texten. I det här inlägget ger vi dig exempel på hur du kan utforma ditt personliga brev för att få med väsentlig information som behövs för att förstå varför du är rätt person att anställa. 

Varför behövs personligt brev? 

Genom ditt personliga brev har du chansen att visa vem personen bakom CV:t är. Här presenterar du hur du är som yrkesperson, vilka kompetenser du har och hur dessa kan praktiseras i olika jobbsammanhang. Lyft även hur dina ambitioner ser ut framåt, varför du funnit intresse för företaget och hur du kan se dig som en del av dem. Personliga brevet syftar till att ge rekryteraren en målande bild av vem du är som yrkesperson. Det kan ge tydligare förståelse för hur du skulle praktisera arbetet hos företaget du söker till. 

Så kan du skapa ett lättöverskådligt och informativt brev

Nedan ges exempel på hur personliga brevet kan utformas sett till text-teman och innehåll. Anledningen till att texten delas upp i olika teman/underrubriker är å ena sidan att det ska upplevas grafiskt lättöverskådligt för läsaren, å andra sidan blir det konkret sett till vad som framgår i brevet.

Hälsningsfras,  

– En inledning där du kortfattat och slagkraftigt svarar på dessa frågor: Varför har du intresse för tjänsten? Varför vill du arbeta för det här företaget? Därefter skriver du vad du har för egenskaper och erfarenheter som gör just dig rätt för tjänsten/företaget. En fördel kan vara att här beskriva vad i verksamhetens arbetssätt, vision, värdegrund som intresserar dig. Då visar du intresse genom din redan existerande kunskap om dem (besök företagets webbsida och annonsen för inspiration i skrivandet).  

Rubrik 1 (T.ex. ”Vem är jag?”, ”Egenskaper och personlighet”)  

– Beskriv dig själv som yrkesperson – dina egenskaper, intressen och personlighet relaterat till tjänsten. Ta fasta på det som efterfrågas för jobbet du söker. Efterfrågas en självständig person beskriver du hur du arbetat med ansvar under frihet i ditt tidigare arbete, dvs – använd dig av kompetensbaserade resonemang.  

Rubrik 2 (T.ex. ”Arbetslivserfarenhet relaterat till tjänsten”)  

– Här lyfter du fram hur du arbetat tidigare i ditt arbetsliv och vilka kompetenser du fått med dig. Fokusera på att lyfta fram den arbetsplats och de kompetenser som kan stärka dig för det jobb du söker. Trovärdigheten ökar om du fördjupar dina resonemang genom att lyfta in egenskaper och erfarenheter du fått i arbetslivet. Uppge även i vilket sammanhang du fått dessa erfarenheter. Då kan arbetsgivaren föreställa sig hur det är att ha dig i den nya tjänsten! 

Rubrik 3 (T.ex. ”Utbildningserfarenhet”)  

– Här kan du beskriva om du har relevant utbildning för tjänsten du söker. På gymnasial eller eftergymnasial nivå men även internutbildningar inom ett tidigare arbete. Om den här utbildningen gett dig kunskaper du anser kan stärka dig för tjänsten; beskriv då gärna vilka kurser du läst, vilka kunskaper du förvärvat och i sin tur hur dessa kan användas i arbetslivet.  

Rubrik 4 (”Avslutningsvis”)  

– Avsluta med en trevlig avslutningsfras där du gärna uppmanar till personligt möte. Visa intresse för verksamheten och beskriv att du gärna skulle vilja höra mer om deras uppdrag.  

PS. Glöm inte att lägga in kontaktuppgifter även i ditt personliga brev; gör det superlätt för rekryteraren att kontakta dig. 

Jobbsökarguiden har vi fler artiklar om att skriva ett lyckat personligt brev och CV. Dessutom finns det artiklar där du exempelvis kan jämföra personliga brev.