Så skapar du en framgångsrik LinkedIn-profil!

LinkedIn har gått och blivit ett centralt forum för rekrytering idag. Här befinner sig aktörer med olika intressefrågor som rör arbetsmarknad; däribland arbetssökande och rekryterare. Något som blir allt vanligare är att rekryterare skippar annonsering av tjänster och istället söker upp kandidater på Linkedin som matchar deras kravprofiler – via så kallade “search-uppdrag” eller “executive search”. I det här inlägget kommer vi att ge dig verktygen för att komma igång med LinkedIn och finslipa din profil. På den vägen kommer du öka din synlighet hos de arbetsgivare du vill arbeta för – och ökar chansen till anställning. 

Skapa en profil – fyll i noggrant!

– Välj ett foto som är tagit i närbild, rakt framifrån och som visar din professionella sida. Ändra även omslagsbild.  

– Lägg till en e-postadress som inte är kopplad till din arbetsgivare.  

– Använd rubriken för att sammanfatta vad du gör och vad du söker.  

– Lägg in de relevanta yrkespositioner du haft genom åren – som ett digitalt CV.  

– Använd storytelling. Beskriv vad du ansvarat för och bidragit med i varje anställning, använd gärna siffror och andra konkreta mått på ditt ansvar och dina resultat.  

– Skriv en kortfattad presentation av dina mål, drivkrafter, egenskaper och erfarenheter i sammanfattningen.  

– Hitta dina nyckelord – till exempel ord som ofta används i jobbannonser som lockar dig. Använd dessa i dina arbetslivsbeskrivningar för att öka synlighet. 

– Lägg till kompetenser, “skills”. Dessa kan dina kontakter också bekräfta genom så kallade “endorsements” – vilket ökar förtroendet för dig som kandidat. 

– Lägg till kontakter från ditt nätverk som du tror kan vara gynnsamma för dina karriärsmål. Lägg även till kontakter i den bransch du vill arbeta inom härnäst. 

– Ändra LinkedIns standardmeddelande till en personlig hälsning. 

– Be tidigare chefer och/eller kollegor om rekommendationer, de adderar en trovärdighet och tyngd åt din profil. 

Sökord

LinkedIn har en väldigt kraftig sökmotor som baseras på vilka nyckelord och sökfraser man använder i sin profil. Placera dina viktigaste sökord i: 

– Yrkestitel

– Sammanfattning 

– Arbetslivserfarenhet 

– Kompetenser och intyg 

Finslipa din profil

– Om arbetsgivarna har egna LinkedIn-sidor, se till att de blir kopplade till respektive position. 

– Använd nyckelorden minst tre gånger vardera i din profil, så blir du lättare att hitta för rätt arbetsgivare och rekryterare. 

– Skriv statusuppdateringar eller artiklar som stärker din professionella profil. Undvik att vara alltför privat, och att uppdatera bara för uppdaterandets skull. LinkedIn ska inte blandas ihop med Facebook, där du kanske är mer privat/personlig. 

– Gilla, kommentera och dela andras inlägg då och då, så blir du mer synlig i andras flöden. 

– Leta upp grupper som fokuserar på dina specialområden. Där kan du knyta kontakter och delta i diskussioner för att stärka ditt personliga varumärke.  

– Gör det enkelt för andra att dela din profil, skapa en kortare/enklare webblänk. Lägg länken i din e-postsignatur, i ditt CV och personliga brev samt på andra relevanta ställen. 

– Skapa videomaterial för att bättre presentera dig. 

Håll din profil levande! 

Behöver du mer hjälp med att skapa värdefulla dokument till jobbsökandet så kolla in vår Jobbsökarguide. Där har vi samlat alla våra bästa tips, artiklar och intervjuer gällande jobbsökande.