Två händer skriver på ett tangentbord på en beige laptop.

Öka chanserna till intervju

Ta kontakt med arbetsgivaren

Så du har precis skickat in din jobbansökan och väntar nu spänt och nervöst på att arbetsgivaren ska kontakta dig om ett svar. Varför inte ta saker i egna händer? Att ringa upp arbetsgivaren först kan ha många fördelar. I detta inlägg Öka chanserna till intervju – Följ upp jobbet du sökt kommer vi att gå igenom varför detta är så viktigt och hur du kan lägga upp samtalet för att lyckas på bästa sätt.

Vad är fördelarna?  

  • Stick ut ur mängden:  Det känns kanske nervöst och även jobbigt att ringa en arbetsgivare – men det är faktiskt just detta som gör samtalet så viktigt. Arbetsgivaren ser att du är villig att anstränga dig lite extra i jämförelse med många andra sökande – och sällan går modet obemärkt förbi. Samtalet blir därför ett sätt för dig att visa tydligt intresse och utmärka dig från gruppen.  

  • Visa dina kompetenser:  Du får också möjligheten att visa dina personliga egenskaper på ett sätt som dina dokument inte lyckas med. Kanske har du i ditt personliga brev beskrivit dina sociala kompetenser men du får genom ett samtal möjlighet att faktiskt visa dessa på riktigt. Genom ditt samtal kan du alltså öka chansen att gå vidare i rekryteringsprocessen.

När är rätt tid att ringa?  

Ring ett par dagar efter att du har skickat in din ansökan – men innan ansökningstiden har löpt ut. Detta gör att arbetsgivaren förmodligen har hunnit läsa dina ansökningshandlingar och redan skapat sig en bild av dig och hur du ligger till. Om du ringer innan urvalsprocessen är slutförd har du möjlighet att fortfarande påverka arbetsgivarens beslut kring dig. 

Öka chanserna till intervju

Detta kan du tänka på innan och under samtalet:

Ställ konkreta frågor:  

Det kan vara negativt snarare än positivt att ställa självklara frågor, såsom frågor du får svar om i annonsen, eller information om företaget du kan läsa dig till på deras hemsida. Istället är det bra att ställa konkreta frågor om tjänsten eller företaget.  

Några exempel skulle kunna vara:

  • Vilka resultat förväntar ni er från personen ni anställer? Vad är viktigast för er i rekryteringen? 
  • Hur ser kulturen ut på företaget/ i arbetsgruppen? 
  • Jag är väldigt intresserad av tjänsten. Använder ni några specifika arbetsmetoder som jag skulle kunna börja läsa på om? 
  • Hur ser arbetsgruppen ut sett till antal, utbildningsbakgrunder och erfarenheter? Vilka kompetenser finns inom gruppen? 
  • Vad anser du är det bästa med att arbeta hos er? 
  • Hur stor roll spelar erfarenheten. Hur ser ni på kandidater med mina kompetenser?  
  • Har ni några frågor angående min ansökan? 

Målsättning med samtalet:

Att ställa frågor kring förmåner och lön kan få arbetsgivare att ifrågasätta din motivation till jobbet. Samtalet bör ha tjänsten och arbetsgivaren i fokus, istället för dina behov och önskemål. Din målsättning med samtalet bör vara att framstå intresserad, nyfiken och tillmötesgående.

Visa respekt:

Kanske står det i annonsen att arbetsgivaren önskar att inte bli kontaktad, då ska man självklart respektera detta. Ha också respekt för att arbetsgivaren kan ha mycket att göra och kanske inte har möjlighet att ta ditt samtal just när du önskar. Fråga alltid i början av samtalet om personen har tid för att ta emot dina frågor. Om det inte passar just då, försök att komma överens om en tid du kan ringa istället. Av respekt för arbetsgivarens tid kan det även vara bra att hålla samtalet relativt kort.  

Läs på om företaget innan:

Du kan tydligt visa intresse för tjänsten genom att visa att du har läst på om företaget.

Förbered din presentation:

Var beredd på att kunna pitcha vem du är, och varför du är rätt för tjänsten – det kan ju faktiskt bli så att arbetsgivaren ställer frågor till dig. Av denna anledning kan det också vara bra att läsa dina ansökningshandlingar innan, så att du vet vilken information personen har om dig.

Öva:

En nyckelfaktor för att lyckas väl med samtalet är att öva så att du känner dig självsäker när du ringer. Om du är nervös kan det även vara bra att förbereda sig på några olika scenarion som kan uppstå. Går du ett program hos oss på Arbetslivsresurs har du självklart möjligheten att öva tillsammans med din personliga coach som kan ge dig peppning och feedback inför ditt samtal.  

Slutligen våra tips för hur du kan lägga upp samtalet:  

Öppning:  

  • Presentera dig 
  • Meddela varför du ringer 
  • Fråga om personen har tid att prata 

Exempel:
“Hej mitt namn är …. Jag ringer angående tjänsten jag har sökt som …  
Jag vill understryka mitt intresse och har ett par frågor kring tjänsten. Har ni tid att prata?” 

Frågor:

  • Ha ca 3 förberedda, konkreta frågor. 

Exempel:
Se ovan

Avslut: 

  • Tacka för arbetsgivarens tid och svar 
  • Bekräfta att du fortsatt är intresserad  
  • Förklara varför du är rätt för tjänsten 

Exempel:
“Jag tackar så mycket för din tid och möjlighet att besvara mina frågor. Det är tydligt för mig att jag fortsatt är intresserad av tjänsten och ert företag. Jag är övertygad om att jag skulle ha mycket att tillföra er, exempelvis …. Jag hoppas vi hörs.”  

Med jämna mellanrum håller vi på Arbetslivsresurs jobbmässor och event. På vår eventsida kan du se om det finns några kommande evenemang nära dig. Vill du ha tips på hur du optimerar din ansökan? På Jobbsökarguiden får du hjälp med CV, personligt brev, lönesamtal och intervju.