Fyra personer sitter runt ett bord, en man berättar något och de andra har vänt blicken åt honom. Bilden är tagen i ett stort rum och fler människor syns i bakgrunden.

Så behåller du din anställning

Ny anställning?

Grattis! Då börjar också en process att komma in i nya rutiner, nya uppdrag och en ny arbetsgrupp! Det här kan kännas kul och spännande, men kan också innebära vissa utmaningar. Med detta inlägg hoppas vi ge dig ökade förutsättningar till en hållbar anställning.

Visa nyfikenhet och intresse

Som ny på en arbetsplats kan det vara många nya intryck, mycket ny information och nya uppdrag att sätta sig in i. Det är då självklart helt okej att ställa frågor, kanske till och med samma frågor flera gånger, för att säkert komma in i den nya rollen. Det är ju obekvämt att vara i en sits där du känner att du behöver chansa på grund av att du inte är säker på vad som gäller i dina nya arbetsuppgifter. Ta då stöd ifrån t.ex. en kollega, visa uppskattning och ge en extra komplimang för din kollegas kompetenser i området. Att visa nyfikenhet är ofta enbart något positivt från chef och de övriga medarbetarnas perspektiv. Att däremot chansa och undvika att ställa frågor kan snarare upplevas som arrogant. Så – våga fråga!  

Sätt upp rimliga mål

Att sätta upp mål för oss själva kan ha en god inverkan på motivationen. Det kan därför vara bra att fundera på vad du vill lära dig och hur tidsplanen för det kan se ut, under din första tid på arbetsplatsen. Blir det däremot så att du inte uppnår ditt mål enligt plan krävs det likväl förståelse och acceptans, för att inte skapa onödig stress. Påminn dig själv om att du blivit erbjuden anställningen för att arbetsgivaren tror på dig – så sätt upp rimliga mål och var ödmjuk mot dig själv.  

Skapa bra relationer med kollegor

När du är ny på jobbet kan det kännas viktigt att snabbt bli en del av den där etablerade arbetsgruppen, jargongen och arbetsplatskulturen. Det här kan ibland ta tid, det är naturligt. Försök följa med på gemensamma luncher, ta den där fikapausen med en kollega för att prata lite extra och lägg undan lite extra tid åt dina nya kollegor. Det här kommer troligtvis både öka din trivsel och också vara ett sätt att lära känna arbetskulturen bättre.  

Ha självmedkänsla

Som ny i jobbet är det bra att ha extra självmedkänsla. Många av oss tycker att det känns naturligt att stötta andra som har det tufft, men när det gäller oss själva kan vi vara kritiska och brottas med negativa tankar. Att ha brister är ju en naturlig del av att vara människa, så försök att vara vänlig snarare än självkritisk i tolkningen av dina misstag. Människor som i hög grad är självkritiska tenderar att uppleva högre stressnivåer än människor som har ett stöttande förhållningssätt till sig själva. Försök att vara din egen bästa vän! 

Ta vara på din fritid

Försök att använda din tid utanför arbetet till att göra sådant du mår bra av och får energi utav. Kanske vill du umgås och prata av dig med vänner, vila lite extra eller boka in dig på träningspass. Oavsett vad som passar för dig så försök att fylla på med sådant du blir glad utav under din fritid – då kommer du förhoppningsvis ha bättre inlärningsfokus när du väl är på arbetet.  

Vi hoppas det här inlägget hjälper dig i ditt arbetsliv. Om du vill ha fler hjälpsamma tips rekommenderar vi att ta del av våra andra inlägg på jobbsökarguiden!   

Lycka till! 

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.